Gezondheid en ziekte gezondheid logo
Voeding

Hoe het verhaal van Jonah aan tieners te prediken

Simpel gezegd gaat het verhaal van Jona over een grote vis die een man heel doorslurpt en hem uitspuugt op het zand van een strand. Maar het verhaal gaat over zoveel meer dan dat. Jona demonstreert de liefde van God voor degenen die als ongewenst, onwaardig en Gods toorn worden beschouwd, aldus pastor Max Lucado in 'De inspirerende Bijbel'. Tieners identificeren zich vaak om jonge leeftijd met jonge Jona - vaak wordt tieners verteld dingen te doen die ze niet willen doen. Net als Jonah hebben veel tieners de neiging om voor hun problemen weg te lopen in plaats van gehoorzaamheid te kiezen. Deze aspecten van het verhaal van Jonah maken het ideaal om tot tieners te prediken.

Vertel het verhaal van Jonah en neem achtergrondinformatie op die zijn verhaal tot leven brengt. Jona had geen liefde voor het volk van Ninevé, die bekende heidenen waren waarvan gezegd werd dat ze wreed waren, bloeddorstig en vijanden van de Joden, volgens John L. McKenizie in "Woordenboek van de Bijbel." Nineveh was de hoofdstad van Assyaria. Het verhaal kan worden gedramatiseerd als een kort spel, weergegeven in een geanimeerde vorm, of verteld of gelezen uit de Bijbel. Het drama in een toneelstuk of geanimeerde vorm dramatiseren, kan de aandacht trekken van een tienerpubliek en een nieuwe dimensie toevoegen aan een bekend Bijbelverhaal. Tieners weten misschien niet dat de Assyriërs Dagan aanbaden, een heidense god die half mens en half vis was. Een grote vis die over een man op het strand bij Nineveh braakte, zou vanwege Dagan de aandacht van Ninevites hebben getrokken.

Uitleg over Gods zorg voor de mensen van Nineveh in relatie tot de bediening van Jezus . Jona maakte zich geen zorgen over de geestelijke toestand van de Ninevieten, maar God wel. Jezus 'bediening aan de hele wereld toonde aan dat God zich meer zorgen maakt om meer dan zijn uitverkoren volk, zoals het geval is in het verhaal van Jona. Vertel de tieners: "God stuurde Jona om de inwoners van Nineve te vertellen dat hij om hen gaf en wilde dat zij zich tot hem wenden en zich bekeren. God kan je sturen om je vrienden te vertellen en vreemden het evangelie te vertellen. "

Richt je op de nutteloosheid om weg te rennen van God. Hoe ver Jona ook van plan was om van God weg te rennen, het was niet ver genoeg om Jona naar een plaats te brengen waar God hem niet kon vinden. Leg uit: "Je zou kunnen denken dat je kunt ontsnappen aan het doen waar God je voor geroepen heeft, of dat God je niet zal laten zitten met weinig keus om soms te gehoorzamen. Niet alleen achtervolgde God Jona toen hij liep in de tegenovergestelde richting van waar God wilde dat hij ging, hij had een plan om Jona terug te halen naar waar hij moest zijn om de missie te volbrengen die God hem geroepen had te maken. "Lijst met verschillende redenen mensen probeer weg te rennen van God, zoals dingen op hun eigen manier willen doen, te bang om te doen wat God zegt of denk dat het werk te moeilijk is. Identificeer met tijden in je leven, toen je van God wegliep of wilde. Help tieners te zien dat dit antwoord gebruikelijk is.

Beëindig de preek met een gebed voor de tieners voor moed wanneer God roept. Bevestig je hoop dat ze bereid zijn om het evangelie met anderen te delen en dat met gratie en bereidheid om te dienen.

Nodig nieuws

Bijbel

, , ] ]

  1. Geriatric Diet

    Tussen 2001 en 2009 is het aantal personen in de Verenigde Staten dat 100 jaar of ouder wa

  2. Voordelen van vitamine D 5000 IE

    Vitamine D is essentieel voor de gezondheid van de botten en kan ervoor zorgen dat u niet

  3. Russell Stover Sugar Free Candy Nutrition Information

    Russell Stover maakt veel snoepjes die suikervrij zijn. Snoep zonder suiker? Ja het is waa

  4. Alkaline & Non-Alkaline Foods

    Het voedsel dat u eet, kan een krachtig effect hebben op uw algehele gezondheid. De meeste

 

Gezondheid en ziekte © https://www.gezond.win